Verbreding A15
Verbreding A15 Richard van Hoek

Files zijn kwestie van gedrag

12 oktober 2021 om 09:04 Verkeer en vervoer

HARDINXVELD-GIESSENDAM Om files op de A15 te voorkomen en het daarmee gepaard gaande sluipverkeer in Hardinxveld tegen te gaan is er vooral een gedragsverandering nodig. Want aan fysieke maatregelen zitten haken en ogen, antwoordt het college van burgemeester en wethouders op vragen van het CDA.

door Ward den Besten

De oppositiepartij wilde weten wat het college van plan is tegen de verwachte verkeersproblemen, nu de A15 bij Sliedrecht is verbreed. Het CDA vreest dat het verkeer hier opstroopt omdat in oostelijke richting de snelweg bij Hardinxveld-West van drie naar twee rijstroken gaat.

De gemeente zegt dat ,,het voorkomen van sluipverkeer in ons dorp’’ een groot aandachtspunt is. Maar of de verbreding van de A15 voor problemen gaat zorgen in Hardinxveld, is ze niet zo zeker van. ,,Uiteindelijk zal de toekomst uitwijzen in hoeverre er daadwerkelijk sprake is van een toename van sluipverkeer in de gemeente. Alleen door monitoring kunnen we hierover een uitspraak doen, maar op dit moment is nog niet te overzien wat de consequenties zijn van alle werkzaamheden.’’

Bovendien zijn fysieke maatregelen om sluipverkeer te weren ,,heel lastig en risicovol”, aldus het college. Die treffen namelijk ook de eigen inwoners en kunnen een zogenoemd waterbedeffect creëren, waarbij ,,een maatregel op de ene plaats leidt tot ongewenste verkeerstoename op een andere plaats’’.

De gemeente laat aan het CDA weten zich bestuurlijk en ambtelijk in te zetten om ook in Hardinxveld een derde rijstrook in beide richtingen gerealiseerd te krijgen. ,,Verbreding van de weg is echter niet van vandaag op morgen gerealiseerd. Dat is een lange termijnoplossing.’’

De belangrijkste oplossing die de gemeente voor het probleem ziet, is ,,een gedragsverandering van ons allemaal’’. Het college: ,,De periode met Corona heeft ons geleerd dat we met thuiswerken een groot deel van de files kunnen voorkomen. Als er een klein deel van de verkeersdeelnemers thuiswerkt of de spits mijdt, kan het verkeer beter doorstromen.’’ De regio moet daarvoor in gesprek met bedrijven en onderwijsinstellingen of reizen op een andere manier mogelijk is. ,,Bijvoorbeeld met de fiets, het ov, het veer, of dat buiten de spits reizen mogelijk is’’.

Het CDA heeft ook de aanhoudende parkeerproblemen in de wijk Over ‘t Spoor opnieuw aangekaart. In geval van calamiteiten hebben hulpdiensten, zoals bijvoorbeeld brandweer of ziekenauto, daardoor geen vrije doorgang, constateert de partij. Het college heeft daar nog geen antwoord op gegeven.

advertentie
advertentie