Er komen 170 woningen in het deel van ‘t Oog waar nu goedkeuring voor is gegeven om te bouwen, ten oosten van de Polderweg.
Er komen 170 woningen in het deel van ‘t Oog waar nu goedkeuring voor is gegeven om te bouwen, ten oosten van de Polderweg. www.pixabay.com/anncapictures

Goedkeuring voor eerste 170 woningen in ‘t Oog

Wonen

HARDINXVELD-GIESSENDAM De gemeenteraad heeft het bestemmingsplan vastgesteld voor het eerste deel van de woningbouw in ‘t Oog. Alleen oppositiepartij PvdA stemde tegen.

door Ward den Besten

Er komen 170 woningen in het deel van ‘t Oog waar nu goedkeuring voor is gegeven om te bouwen, ten oosten van de Polderweg. Daarvan zullen twintig tot dertig woningen sociale koopwoningen zijn. Er komen geen sociale huurwoningen. Wanneer de eerste huizen worden opgeleverd, is nog niet bekend. Het plan zal volgend jaar verder in detail worden uitgewerkt.

De meeste partijen waren tijdens de behandeling van het bestemmingsplan vorige week donderdag vooral bezorgd over de verkeersafwikkeling van ‘t Oog. Volgens oppositiepartij CDA laat het college bijvoorbeeld ,,grote steken’’ vallen rond de verkeersveiligheid.

DRUK KNOOPPUNT De spoorwegovergang bij het station is nu al een druk knooppunt, zeker tijdens de spits. Als er nog eens 170 woningen in de buurt erbij komen, wordt gevreesd voor nog meer en grotere opstoppingen. De spoorwegovergang zal daarom op de schop moeten. Maar hoe de overweg aangepast gaat worden en wanneer, is niet bekend. Samen met ProRail doet de gemeente daar onderzoek naar.

Ik hoop dat de jeugd de vrijkomende woningen in Hardinxveld zeker gaat opvullen

Raadslid Erik van Dijk van de ChristenUnie wilde de zekerheid van het college dat de nieuwe overgang klaar is, voordat de eerste woning in ‘t Oog wordt bewoond. Maar wethouder Arjan Meerkerk (SGP) kon dat niet garanderen. Hij erkende dat door de nieuwbouw het drukker gaat worden op de overweg. Dat is volgens hem weliswaar onwenselijk, maar hoeft niet per se te leiden tot gevaarlijkere situaties. ,,Het is niet zo dat door meer auto’s het onveiliger wordt. Menselijk gedrag bepaalt uiteindelijk de onveiligheid’’, aldus Meerkerk.

De PvdA had naast de verkeersafwikkeling ook kritiek op het aantal sociale woningen dat in ‘t Oog gebouwd gaat worden. PvdA’er Max van den Bout wil dat zeker 30 procent van de nieuwbouwwoningen sociale huur wordt. Ook het aantal van twintig tot dertig sociale koopwoningen die er gebouwd gaan worden, vindt hij te onzeker. Daarom stemde de PvdA ,,met pijn in het hart’’ tegen het bestemmingsplan, zo liet hij weten.

Wethouder Trudy Baggerman (TAB) legde uit dat de gemeente in ‘t Oog vooral woningen wil bouwen die er elders in Hardinxveld nog niet zijn. Volgens haar is er in het dorp al voldoende sociale huur en koop aanwezig. De gemeente wil bouwen ,,om een verhuistrein op gang te brengen’’, aldus Baggerman. Ze hoopt met andere woorden dat Hardinxvelders die nu in een (te) kleine woning wonen straks groter gaan wonen, waardoor de kleinere en relatief goedkopere woningen weer vrijkomen. ,,Ik hoop dat de jeugd de vrijkomende woningen in Hardinxveld zeker gaat opvullen.’’

In ‘t Oog, dat ingekapseld ligt tussen de twee spoorlijnen, moeten in totaal zo’n 1500 woningen verrijzen. Dat gebeurt in meerdere fases, waarvan de eerste nu is goedgekeurd. In het uiterste westen van het totale plangebied komt ook nog een bedrijventerrein.

advertentie
advertentie