
Convenant voor verlenging Ondernemersfonds in Hardinxveld-Giessendam voor komende vier jaar
27 juni 2026 om 09:20 ZakelijkHARDINXVELD-GIESSENDAM Het convenant tussen de gemeente Hardinxveld-Giessendam en stichting Ondernemersfonds is voor vier jaar verlengd. In 2021 werd het Ondernemersfonds opgericht en op 10 december van dat jaar werd het eerste convenant afgesloten. Eind 2025 werden de eerste vier jaren geevalueerd en besloot de gemeenteraad het fonds de komende vier jaar voort te zetten.
De financiering van het Ondernemersfonds wordt bekostigd uit de extra opslag op de Onroerende zaakbelasting over niet-woningen in Hardinxveld-Giessendam. Daar horen ook non-profit organisaties met gebruik of eigendom van een niet-woning, werkzaam in de cultuur, sport, onderwijs, zorg en overige maatschappelijke domeinen, bij. Het publieke karakter van het fonds verplicht hen ook tot transparantie en verantwoording. Zo dient het bestuur voor 1 december een begroting in om de gemeenteraad en ondernemers inzicht te geven in de financiële stand van zaken.
De gemeente heeft geen invloed op de bestedingen, maar kan wel voortellen doen voor bijvoorbeeld cofinanciering. Verder wijzigt de gemeente de kwaliteit van het openbaar gebied niet, maar houdt deze schoon, heel en veilig. Het ondernemersfonds is vrij om geld uit het fonds te besteden om extra kwaliteit toe te voegen aan de gemeentelijke taken of zelfs de regie van taken van de gemeente over te nemen.
Het bestuur van het ondernemersfonds kan ook een eigen rol spelen in het agenderen van nieuwe onderwerpen bij de ondernemers in de gemeente zoals regiomarketing, duurzaamheid, circulariteit, energiemanagement, jongeren en techniek, onderwijs en arbeidsmarkt, maritieme clusterontwikkeling, kennis, kunde en belangenbehartiging.

















