Spijkers met koppen slaan in knelpunten schoolroutes

26 september 2007 om 00:00 Nieuws

Het betreft een onderzoek naar de top 10 van knelpunten op schoolroutes in Hardinxveld-Giessendam. Overigens is dit niet het eerste onderzoek naar deze problematiek. In 1996 werd ook een inventarisatie gemaakt naar verkeersonveilige punten van en naar school. Deze punten zijn weliswaar opgenomen in het gemeentelijke verkeersveiligheidsplan, maar tot het oplossen of verbeteren van de knelpunten is het niet gekomen. Begin 2006 hebben de directeuren van het basis- en middelbaar onderwijs aangedrongen op een herhaling van dit onderzoek. Er werden enquêtes naar de ouders van leerlingen gestuurd en hoewel de respons hierop goed was, werd er geen actie ondernomen.

H’VELD-G’DAM - Eén dag voordat Veilig Verkeer Nederland de landelijke actiedag voor een veilige schoolomgeving hield, kregen de leden van de Verkeerscommissie in Hardinxveld-Giessendam het rapport over de plaatselijke verkeersveiligheid op de schoolroutes gepresenteerd.

Door Wil Sommeijer

Tijd om nu eindelijk spijkers met koppen te slaan en zo werden er vorige week woensdag daadwerkelijke voorstellen tot verbetering aangedragen. Van de top 10 van knelpunten worden er slechts drie aangepakt. Dit heeft te maken met het krappe budget van €29.645. De provincie heeft hierin een aandeel van €12.500 geleverd. Voorwaarde is wel dat er tenminste drie knelpunten worden verbeterd en dat er nog dit jaar aan moet worden begonnen.

Top 3

Op plaats één staat het Weideveld-Weegpad. Dit is een slecht zichtbare fietsoversteek met flauwe drempels waardoor automobilisten vaak met hoge snelheid rijden en geen voorrang verlenen aan de overstekende fietser. Het grootste gevaar komt vaak van de automobilist die achter de wel stoppende auto nog gauw even doorrijdt. Een middengeleider en een dubbel doorgetrokken streep moeten daarin verbetering brengen. Op de locatie Stationsstraat-Schoolstraat ontbreekt een veilige oversteek. De oplossing wordt gezocht in een rijbaanversmalling in het midden van de weg waardoor fietsers gedwongen worden haaks over te steken en waarbij zij slechts met één auto te maken hebben.

Een gevaarlijk kruispunt, zo wordt de locatie Brooshooftstraat-Kievit genoemd. Het is onoverzichtelijk en heeft een onderbroken fietspad. Blokmarkering in de weg en een pianokruising (gelijkwaardige kruising) met voorrang voor de fietsers, brengt hier verbetering in. De verkeerscommissie en schooldirecteuren geven voor half oktober hun adviezen aan het college van b & w. Eind oktober worden alle ouders geïnformeerd.

advertentie
advertentie