'Arriva moet treinen op Merwede-Lingelijn gewoon laten rijden'

5 december 2007 om 00:00 Nieuws

H'VELD-G'DAM - Een hele krappe meerderheid van de stemmers op deze website viert geen Sinterklaas. 51 procent (41 stemmen) zegt de verjaardag van de Goedheiligman aan zich voorbij te laten gaan. 49 procent daarentegen houdt vast aan de Nederlandse traditie. De Kompaslezers reageerden op de stelling 'Ik vier dit jaar Sinterklaas', die vorige week op de website www.kompashardinxveld-giessendam.nl werd gezet. De nieuwe stelling luidt 'Arriva moet treinen op Merwede-Lingelijn gewoon laten rijden'.

Op de Merwede-Lingelijn (Dordt-Geldermalsen) rijden de treinen vanaf volgende week mogelijk niet. Vervoeder Arriva weigert een contract met spoorbeheerder ProRail te ondertekenen en dreigt daarmee de treinen nu stil te zetten.

De vervoerder vindt dat ProRail alleen intenties uitspreekt om het treinverkeer te verbeteren zonder concrete toezeggingen te doen. Arriva, dat het aantal reizigers de afgelopen tijd sterk heeft zien groeien, wil meer treinen laten rijden en afspraken maken over verbetering van het spoor en ophoging van de perrons. Een woordvoerster beseft dat de reizigers dreigen te worden gedupeerd, maar ‘we moeten nu een vuist maken om zaken voor hen gedaan te krijgen’. De nieuwe dienstregeling, het spoorboekje, gaat zondag in. Voor die dag moeten vervoerders een contract met ProRail tekenen, anders krijgen ze geen toestemming de treinen te laten rijden. Ook duizenden mensen in Groningen en Friesland dreigen volgende week om dezelfde reden niet met de trein te kunnen reizen.

Woordvoerder van Pro Rail Jos van Vliet reageerde gisteren: ,,Een aantal regionale vervoerders in Noord-Nederland, waaronder Arriva, weigert de toegangsovereenkomst te tekenen. Zij zijn niet tevreden over een aantal zaken. Wij erkennen dat er dingen niet goed zijn gegaan, met name op gebied van communicatie. Ook is er onenigheid over een aantal infrastructurele wensen van de vervoerders. Het is inderdaad zo het ook consequenties voor de Merwede-Lingelijn kan hebben. Als Arriva namelijk niet tekent, krijgen ze geen landelijke vergunning en mogen ze ook op dat traject niet rijden. Maar dit scenario is erg prematuur. Op dit moment vindt er op hoog niveau overleg plaats met de vervoerders. Aangezien je broedende kippen niet moet storen, kan ik niet inhoudelijk op deze gesprekken ingaan. Ik verwacht wel dat ze er uit gaan komen."

advertentie
advertentie