Patiëntenorganisatie op zoek naar voorbeelden

3 februari 2009 om 00:00 Nieuws

H'VELD-G'DAM - De Nederlandse Patiënten Consumenten Federatie (NPCF) is ook dit jaar een meldactie gestart rondom het overstappen van zorgverzekeringen. Vorig jaar bleek dat in een behoorlijk aantal gevallen het in- en uitschrijven bij de nieuwe en de oude verzekeraar niet goed was gegaan. Mensen waren dubbel verzekerd of zelfs niet verzekerd. Soms ging daardoor de overstap helemaal mis.

Anders dan bij de basisverzekering, geldt bij de aanvullende verzekering geen acceptatieplicht. Dat wil zeggen dat een verzekeraar mensen voor een aanvullende verzekering kan weigeren of daar een hogere premie voor kan vragen.

Uit onderzoek is gebleken dat zorgverzekeraars in toenemende mate van deze rechten gebruik maken. Steeds vaker vragen zij om een medische verklaring en de mate waarin het vorige jaar gebruik is gemaakt van de zorg kan bepalend zijn in welke mate een ieder zich voor bepaalde behandelingen (fysiotherapie of tandartsenzorg) kan verzekeren.

Dit soort informatie is voor de Nederlandse Patiënten Consumenten Federatie (NPCF) belangrijk om te weten. Dat stelt haar in staat om goed op te komen voor de belangen van patiënten en zorgconsumenten. Ervaringen kunnen tot 28 februari worden gemeld op www.ConsumentendeZorg.nl of telefonisch via 030-2916777 op werkdagen tussen 10.00 en 16.00 uur.

advertentie
advertentie