Vervanging oud pontje laat op zich wachten

23 februari 2009 om 00:00 Nieuws

H'VELD-G'DAM - De nieuwe snelle veertaxi ter vervanging van het huidige tachtig jaar oude pontje laat waarschijnlijk nog even op zich wachten. Financieel gezien is het, vooral in deze economisch mindere tijden, voor Hardinxveld-Giessendam niet aantrekkelijk om hieraan deel te nemen. Het onderzoek van de eindrapportage Businesscase Veertaxi laat een duidelijk exploitatietekort zien. De adviserende commissieleden zien het vooralsnog somber in.

Door David J. Korevaar

Op zich een aantrekkelijk plan: verbinding over water tussen Boven-Hardinxveld – Werkendam – Gorinchem – Sleeuwijk in één exploitatie uit te voeren met twee nieuwe snelle schepen. Naast de huidige verbindingen Boven-Hardinxveld – Werkendam en Gorinchem – Sleeuwijk is het in de toekomst de bedoeling het vaargebied uit te breiden. Is dit financieel een haalbare kaart? Naast investering in een nieuw schip moeten ook infrastructurele voorzieningen aan wal worden gedaan. Het rapport geeft een kostendekkingspercentage van 43 procent als uitkomst. Verder valt te lezen dat het aantal passagiers in 2007 op 64.000 personen lag. Een jaarlijkse groei met tien procent is volgens de onderzoekers haalbaar. Maar dat neemt niet weg dat er jaarlijks altijd nog meer dan de helft aan kosten bijgedragen moet worden door derden.

Cees Pille (CU): „Ik heb het rapport ‘Businesscase Veertaxi’ gelezen en kom tot de conclusie dat het voor onze gemeente financieel niet aantrekkelijk is om hieraan deel te nemen. Bovendien zijn de vertrektijden later dan we nu gewend zijn. Dit is met name voor scholieren ongunstig. Ook het woon-werkverkeer zal er niet blij mee zijn. Verder lijkt het er op dat er op de nieuw te bouwen schepen (één schip is reeds in aanbouw, red.) minder fietsen mee kunnen. Wij zijn niet erg enthousiast over deze plannen.” Ook Koos Kroon van de PvdA is niet te porren voor de nieuwe opzet veertaxiplan: „Ik sluit me aan bij de heer Pille. De nadruk lijkt te liggen op het vervoer voor recreanten, dat is geen goede zaak.” Ali de Jong-Ambachtsheer (VVD) ziet wel kansen voor recreanten: ,,Door de hogere frequenties van de vaarten trek je meer reizigers. Wel wil ik de kosten op een rijtje en lijkt het voor het woon-werkverkeer minder gunstig uit te vallen.” Benhard van Houwelingen (T@B) is op zich wel een voorstander van de watertaxi: „Ik mis in dit stuk wel de koppeling met de Drechtsteden en de relatie met de Merwede-Lingelijn. Verder is het rapport niet representatief.” Kort en bondig is Paul Letterie van het CDA: „Dit wordt een brug te ver. Veel te duur.” Voor SGP-er Jasper de Jong is er teveel onduidelijkheid over subsidie voor dit project: „Ik lees dat we de provincies Noord-Brabant en Zuid-Holland moeten betrekken bij dit initiatief. Er moet volgens het rapport subsidie mogelijk zijn voor infrastructuur en de schepen. Ook, om het financieel aantrekkelijk te maken, zouden we op zondag moeten gaan varen. Geen goede zaak.” Wethouder Theo Boerman blijft er rustig onder: „Er staat nog niets vast. Dit stuk is het resultaat van een haalbaarheidsonderzoek. Ik moet erkennen dat bijvoorbeeld de vaartijden in de nieuwe opzet iets ongunstig uitpakken. Op het gebied van subsidie weet ik dat de provincie Noord-Brabant behoorlijk toegefelijk is. Zuid-Holland is op het terrein financiering van veerdiensten wat terughoudend. Mijn voorstel is om de opstellers van dit rapport hier op het gemeentehuis uit te nodigen voor een presentatie. Dat kan best verhelderend werken.”

advertentie
advertentie