Schuilen is net als slapen not done voor Ruud Hartog. ,,We hebben de hele nacht om te oefenen.”

28 oktober 2009 om 00:00 Nieuws

uZie: www.racingpictures.nl.

H’VELD-G’DAM – Hoewel Ruud Hartog (38) al in de jaren tachtig graag op televisie naar Formule 1 wedstrijden keek en hij later weleens een Demo op Zandvoort bezocht, begon de autosport hem pas echt te boeien toen hij ging fotograferen. In collega en vriend Erwin van Heteren vond hij een passiegenoot en sinds 1999 bezoeken de twee zoveel mogelijk races. ,,Al vanaf het begin kregen we regelmatig de vraag of de foto’s ergens te zien waren en of we afdrukken verkochten. Tijdens het analoge tijdperk waren de mogelijkheden daarvoor nog beperkt. Maar nadat vanaf 2005 een semiprofessionele digitale camera ook voor ons binnen bereik kwam, veranderde dat.” Sindsdien beheren zij een racing pictures website voor racefans met een ‘Passion for Racing’. Ter illustratie van die passie wordt als voorbeeld genoemd dat zij in het jaar 2008 wel liefst twaalf racewedstrijden bezochten: van de FIA GT in Monza (Italië) in maart, de BF Langstrecken Meisterschaft (Duitsland) in april en de Le Mans Series in Spa-Francorchamps (België) in mei naar DTM in Zandvoort in juli en de Petit Le Mans Road Atlanta (USA) in oktober. Per wedstrijd worden per persoon een paar duizend opnamen gemaakt waarvan er ongeveer veertig op ‘racingpictures.nl’ geplaatst worden. Op de vraag of deze hobby een beetje te combineren valt met het werk antwoordt Ruud: ,,Ik kan makkelijk een dagje vrij nemen. Erwin doet de planning in het hoveniersbedrijf waar wij werken dus dat lukt ons best. Overigens worden de meeste races in het weekend gereden. Het gekste dat we gedaan hebben is in één dag op en neer naar Monza. ’s Morgens om zes uur vliegen en ’s nachts om 12 uur stonden we weer op Schiphol.” Aan de reis naar de Petit Le Mans in Atlanta heeft Ruud goede herinneringen. Onder meer omdat hij er spectaculaire foto’s van een crash maakte. ,,Het was nog tijdens de warming up en de ravage was zo groot, dat het team de verdere race wel kon vergeten. Erwin was op dat moment aan het bellen met zijn vrouw waardoor hij het moment miste. En dat zal hij best jammer gevonden hebben.” Ruud benadrukt dat ook de vriendschapsband deze hobby bijzonder maakt. Erwin, die bij het interview aanwezig is, zegt grinnikend: ,,We hebben de afgelopen jaren in totaal één hele maand bij elkaar in bed gelegen. Soms stel je elkaar wel op de proef, bijvoorbeeld als we acht dagen in een piepklein hotelkamertje bivakkeren. Maar vaak pakt het ook luxer uit. We reizen door heel Europa en maken mooie dingen mee. En je houdt elkaar goed in de gaten langs de baan. Hoewel de veiligheidsmaatregelen bijna overal goed zijn, is het niet voor niks dat je elke keer weer een eigen risicoformulier moet ondertekenen. Want als er een klapband is kan er van alles gebeuren en zodra er een auto gaat vliegen wordt het echt gevaarlijk. We hebben weleens een sprintje moeten trekken.” Erwin en Ruud bevinden zich dus meestal niet veilig op de publiekstribunes maar vlak achter de vangrail. ,,Toen we begonnen met de website hebben we ons min of meer naar binnen gebluft. Dat is gelukt en sindsdien zijn we geaccrediteerd. Dat wil zeggen dat we persplaatsen krijgen en geen entree hoeven te betalen.” Dat bluffen is overigens niet meer nodig, de fotografen hebben inmiddels hun professionaliteit wel bewezen. ‘Racing pictures.nl’ is geen onbekende meer. Hun foto’s waren te zien in Autovisie, bij het Duitse GTbook en op andere professionele websites. Zelf halen ze hun inspiratie ook vanaf die sites en uit tijdschriften. Ruud: ,,Beter goed gejat dan slecht verzonnen moet je maar denken.” Erwin: ,,Maar wel altijd streven een betere foto te maken dan het origineel. Er moet bij ons snelheid in een foto zitten. We zijn niet gecharmeerd van ‘ingeparkeerde’ auto’s. ” Beide heren weken graag met regen omdat je juist dan hele heldere foto’s kunt maken. Schuilen is net als slapen ‘not done’. Hun instelling is: ,,We hebben de hele nacht om te oefenen. De uitdaging van nachtfotografie is om met het licht van de koplampen, dus zonder flits de mooiste foto’s te maken. Bijkomend voordeel is dat er net als bij regen, op zulke momenten weinig fotografen zijn, dus heb je dan nauwelijks concurrentie. Bij een 24-uurs race blijven we de hele tijd in touw met als motto: Slapen doen we morgen wel.” Thuis is bij de tot voor kort ‘eeuwige vrijgezel’ Ruud goed te zien dat hij iets heeft met de autosport. Alle door de jaren heen vergaarde perskaarten en een raceoverall sieren een wand van zijn kamer in het ouderlijk huis. Ook heeft hij twee vitrinekasten met miniatuurauto’s. Maar nu Angelique in zijn leven gekomen is wordt het tijd voor een eigen stulpje. En als het goed zit tussen die twee komt er ook daar vast wel ruimte voor zijn eerste grote liefde: de autosportfotografie. Ruud: ,,Ja, de autosport op zich is al fantastisch natuurlijk; de ambiance, het geluid. Maar het feit dat je soms een heel weekend bezig bent met het maken van die ene sublieme foto, dat is zo mooi.” Het hele weekend bezig voor die ene foto
advertentie
advertentie