Waarom betaal ik meer voor medicijnen?

29 april 2010 om 00:00 Nieuws

H'VELD-G'DAM - Met vragen over de gezondheidszorg kunnen belangstellenden terecht bij Zorgbelang Zuid-Holland. Medewerkers van de afdeling Informatie en Klachtopvang staan een ieder te woord over patiëntenrechten en klachtenprocedures. Iedere maand staat hier een voorbeeld van een vraag of klacht over de zorg.

Waarom betaal ik de eerste keer meer voor mijn medicijnen?

De heer van Zetten heeft op doktersrecept medicijnen gehaald bij de apotheek. Hij begrijpt niet hoe het komt dat de medicijnen de eerste keer duurder waren dan de tweede keer. De assistente vertelde dat dit te maken heeft met een toeslag die hij bij de eerste verstrekking moet betalen. Meneer belt naar Zorgbelang om te vragen of dit iets is wat de apotheker zelf heeft bedacht of dat dit een landelijke regeling is.

De medewerker Informatie en Klachtopvang legt aan meneer uit dat de apotheker een aflevertarief in rekening mag brengen. Het aflevertarief is een vergoeding voor de dienstverlening van de apotheker aan de patiënt. Daaronder valt de verstrekking van de geneesmiddelen en het geven van informatie en advies aan de patiënt. Er wordt van uitgegaan dat bij de eerste verstrekking van een medicijn door de apotheker extra tijd wordt uitgetrokken voor informatie over gebruik, bijwerkingen en dergelijke. Daarom mag de apotheker voor deze eerste verstrekking naast het aflevertarief een extra toeslag berekenen. Door de Nederlandse Zorgautoriteit (NZa) zijn de tarieven vastgesteld. Zo mag voor elke standaardaflevering € 6,35 worden gerekend. De toeslag voor de eerste levering is ook € 6,35. Dit verklaart het prijsverschil tussen de eerste en de tweede verstrekking aan meneer van Zetten.

Zie voor meer informatie www.mijnmedicijnvergoeding.nl. Heeft u ook een vraag of klacht, dan kunt u op werkdagen bellen naar 088-9294030. E-mail: ikg-zuid@zorgbelang-zuidholland.nl. Website: www.zorgbelang-zuidholland.nl.

advertentie
advertentie