Zes lange dagen met Renault bezig

29 juli 2010 om 00:00 Nieuws

H'VELD-G'DAM – ‘Gespecialiseerd in Renault Young- en oldtimers’ staat achterop het visitekaartje van Wim Schipper (68). ‘Verzamelaar Renault miniaturen’ wordt er ook nog op vermeld. Aan de voorkant een foto van de voorgevel van het Renault eiland in de Seine waar de geschiedenis van dit automerk in 1898 begon met de Voiturette 1 CV ¾ 1 cyl. Een klein modelletje ervan staat te pronken in één van de vitrinekasten op de eerste etage van de woning. Echt opvallen doet dit eerste charmante autootje van Renault overigens niet, want het maakt onderdeel uit van een verzameling van rond de 5000 miniaturen. Wim: ,,Hoe het is begonnen? Ach, je bent Renaultdealer en dan slaat de gekte vanzelf toe. De miniaturen spaar ik sinds een jaar of 15. En nadat mijn broer en ik onze garage in 2003 verkochten ben ik onderdelen gaan verzamelen.”

Door Margreet Strijker

De mooiste en oudste modellen staan in twee kamertjes op de eerste etage van Huize Schipper op planken tegen de wand, in vitrinekasten en zelfs op de grond uitgestald. De rest heeft een plaatsje gekregen in een vlakbij de woning gelegen werkplaats. Er is een plank met gele Renaultjes van de Franse posterijen en één met tientallen rode brandweer modellen. Behalve heel veel personenwagens heeft hij ook bussen, vrachtwagens, bestelauto’s, racewagens en reclame autootjes waaronder een rijdend wijnvat. Onderin een kast is een Renault locomotief met wagons verstopt. En Renault maakte ook legertrucks, tanks, marine boten, tractoren en vliegtuigen. ,,Bij bijna elk autootje hoort wel een verhaal, maar het zijn er teveel om die allemaal te vertellen. En er zitten ook zat verhalen tussen die ik niet kwijt wil.” Lacht Wim. Er hangen petjes, sjaals en stropdassen, er liggen knuffels en er is allerlei ander aan Renault gerelateerd speelgoed. Wim laat een houten doos met inhoud uit de jaren 50 zien waarop staat: ‘Voor het klassikaal verkeersonderwijs’. ,,Daar kwam iemand een keer mee aanlopen en zo ben ik aan heel veel spullen gekomen. Mensen weten dat je geïnteresseerd bent en denken dan aan je. Vaak hoef ik er niet eens voor te betalen.” Een lijst met tientallen speldjes achter glas kreeg hij ook zomaar van iemand cadeau. Er zijn nog meer speldjes en hij heeft honderden sleutelhangers. Hoewel het grootste deel van de verzameling achter glas bewaard wordt blijven de ramen en deuren in de twee Renaultkamertjes gesloten om de boel een beetje stofvrij te houden. ,,En ik heb hier mijn eigen stofzuiger, want als er een antennetje of spiegeltje in verdwijnt, is het makkelijk terug te vinden.” Op de overloop hangt een kastje met geelrode Cirque Pinder modellen en eentje met de gele bedrijfsautootjes van Michelin. Er is een Renault Motorfiets waar zo’n bekend dik mannetje op zit. ,,Michelin en Renault hebben een speciale band. En als er ergens Michelin op staat, dan heb ik het.” Bovenaan de trap pronkt een stapel van drie in elkaar passende houten handbeschilderde menageboxen van de race Paris – Vienne, waar zelfs nog kranten uit 1930 inzitten. Op het dressoir in de huiskamer staat een flink schaalmodel van een Vel Satis, volgens Wim de mooiste Renault die ooit gebouwd is. ,,Ik heb er zelf een gehad.”

Het zal geen verbazing wekken dat zowel Wim als zijn echtgenote Corrie nog steeds Renault rijden (Master en Scenic), maar de trots van eerstgenoemde zijn de witte Renault 8 uit 1968 en de grijze Renault 25 Baccara uit 1990, waar hij graag mee rond toert. Corrie: ,,Het is wel een beetje erg uit de hand gelopen hè, met die Renaults? Het is echt zijn hobby hoor. Maar ik ga wel eens mee naar meetings en heel af en toe bezoeken we samen een beurs.” Wim vertelt dat hij lid is van onder meer de 25 en de 8 club, die elk hun eigen meetings organiseren. Ook doen ze soms aan snert- en andere tochten.

Samen met twee bevriende 'onderdelenratten' gaat Wim regelmatig op strooptocht langs sloperijen in Frankrijk. In de werkplaats kijk je, ook als niet- autoliefhebber je ogen uit. Overal hangen grilles, sturen, wieldoppen, instrumentenpanelen en allerlei voor een leek niet herkenbare motoronderdelen. Tegen muren, kasten en deuren zijn reclame posters geplakt, waaronder heel zeldzame van bijzondere Renault prototypes. Ook hier zijn honderden Renault schaalmodellen te bewonderen van merken als Norev, Verem, Solido, Eligor, Burago, Otto en Dinky Toy. Volgens de Excel bestanden in zijn computer bezit de Renault fanaat momenteel 5032 miniaturen en ruim 16.000 onderdelen. Hij heeft zijn video’s en dvd’s niet geteld, maar de 238 Renault boeken wel. Wim wijst op een rijtje in zijn werkplaats: ,,En deze instructie- en onderdelenboekjes zijn mijn Bijbels. Daar staan alle nummerwijzigingen in. Die heeft iedereen altijd weggegooid, maar dat is nou juist een hoop kennis. Ik werk niet meer maar ben wel zes lange dagen per week met Renault bezig. De handel in onderdelen is een leuke hobby voor mij. Want anders zou ik achter de geraniums zitten of heel veel geld uitgeven aan de miniaturen. En dat is allebei niet zo best.”

advertentie
advertentie