‘Stille Betuwelijn is mogelijk’

30 maart 2011 om 00:00 Nieuws

,,Bij negenhonderd treinen per week is de Betuwelijn pas exploitabel”, vult Joan Reekers aan. ,,In 2015 denken ze dat aantal te bereiken. Door de verbreding van de A15 en de aanleg van de Tweede Maasvlakte is dat een realistische gedachte. Tijdens die werkzaamheden wordt het goederenvervoer over het spoor belangrijker. Nu zitten we nog altijd in een aanloopfase met 350 tot 400 treinen per week.” ,,Als zo meteen een oplossing is bedacht voor de flessenhals in Duitsland wordt het nog gekker dan wat het al belooft te gaan worden. Dan komt er elke drie à vier minuten een trein voorbij”, mengt Arie de Bruin zich in het gesprek. Ze zijn alle drie betrokken bij de actiegroep Betuwelijn Geluidsoverlast NEE. De actiegroep zag in augustus vorig jaar het levenslicht na een informatiebijeenkomst in het Hervormd Centrum in Hardinxveld-Giessendam. ,,Het was een avond die alle verwachtingen overtrof”, vertelt De Bruin. ,,Toen ik protest aantekende tegen de geluidsoverlast kreeg ik als reactie dat ze maar zeven klachten hadden gekregen. Ik voelde niets voor een huisbezoek en vroeg ProRail een informatiebijeenkomst te houden. Als ik plusminus dertig man kon regelen wilde ze daar gehoor aan geven. Om eerlijk te zijn was het een beetje blufpoker, maar dertig man moest te doen zijn. Tot mijn verbazing waren het er liefst 125.”

Actiegroep wil maatregelen van kabinet H’VELD-G’DAM - Fluister, matig, goed hoorbaar, zeer goed hoorbaar, zwaar, zeer zwaar … . Leen Visser, woonachtig aan de Binnendamseweg in Giessen-Oudekerk, gaat regelmatig achter zijn huis staan waarbij hij op circa vierhonderd meter van de Betuwelijn aantekent hoeveel geluidsoverlast de goederentreinen veroorzaken. ,,Tachtig procent is hinderlijk. Met de frequentie van nu is dat acceptabel, maar in de toekomst is het een voortdurende golf van lawaai.”

Door Erik de Bruin

Piekgeluid

Onder hen Leen Visser, die, zoals hij zelf zegt, een vlammend betoog hield. ,,Ik ben 45 jaar geleden in Giessen-Oudekerk gaan wonen vanwege de landelijke stilte. Door de Betuwelijn is je hele leefwereld weg. Tijdens demonstraties is in het verleden een verkeerde voorstelling van zaken gegeven. Ze lieten ons het gemiddelde geluidsniveau horen. Dat bleek acceptabel, maar dit geluid beleef je niet. Je beleeft het piekgeluid.” Gorcumer Joan Reekers is van beroep akoesticus en dus een expert in geluid. Volgens hem is het mogelijk er een stille lijn van te maken. ,,Met name van belang is dat je in beeld hebt welk type treinen met welke vracht bij welke snelheid de geluidsnorm van 57 decibel overschrijdt.” De actiegroep heeft bij ProRail aangedrongen op geluidsmetingen. Die zijn recentelijk uitgevoerd. Reekers: ,,In het kader van de Milieu Effect Rapportage (MER) was dat al gepland voor 2012. Dat ze het een jaar eerder uitvoeren zijn we natuurlijk blij mee.” ProRail heeft besloten tot een extra meting (zie de voorpagina) omdat de meetgegevens volgens de actiegroep bij voorbaat niet representatief kunnen werden geacht. Dat de metingen een representatief beeld geven is volgens Visser cruciaal: ,,Iedereen conformeert zich daaraan. De grote politieke partijen in Den Haag hebben toegezegd dat ze het rapport graag willen ontvangen. Als blijkt dat maatregelen moeten worden genomen om de geluidsoverlast in de toekomst binnen de perken te houden kaarten ze dat aan bij het kabinet.”

advertentie
advertentie