Afbeelding

'Ben benieuwd of deze gaat rijden'

21 februari 2012 om 00:00 Nieuws

Sinds de inwerkingtreding van de nieuwe dienstregeling van de MerwedeLingelijn, waarbij de trein een kwartiersfrequentie rijdt en een aantal nieuwe stations bedient, heeft het traject te maken met een aanhoudende grote hoeveelheid storingen en vertragingen. ,,Dit hebben we kunnen constateren na de grote hoeveelheid klachten die Rover van reizigers heeft ontvangen. Hoewel deze lijn moet zorgen voor een goede verbinding tussen Gelderland en Zuid-Holland, waren er de afgelopen periode veel seinstoringen. Soms was er een hele dag geen treinverkeer mogelijk,” aldus de brief.

H'VELD-G'DAM - Reizigersorganisatie Rover vraagt Arriva in een brief om reizigers van de MerwedeLingeLijn wegens de vele storingen te compenseren. Volgens Rover hebben vooral abonnementhouders niet voldoende van hun investering kunnen genieten. Daarbij zou een gebaar naar de reiziger de pijn van de aanhoudende problemen iets kunnen verzachten, stelt de organisatie.

Compensatie

De plaatselijke vertegenwoordiger van Rover, Rien van den Berg, bevestigt de vele onregelmatigheden: ,,Elke week is het meer dan één keer raak met een storing ergens op de spoorlijn. Daarnaast waren er in de koudeperiode diverse treinstellen die uitvielen. Dat kwam er nog eens bovenop. ProRail heeft als verantwoordelijke voor de infrastructuur een keer snoepgoed uitgedeeld voor het ongemak, maar echte compensatie’s zijn nu wel op zijn plaats.” Een reizigster van het traject Geldermalsen-Gorinchem hoorde een wanhopige conducteur roepen: ,,Ben benieuwd wanneer deze gaat rijden.”

,,Deze onbetrouwbaarheid van de treindienst is ronduit vervelend voor alle reizigers die gebruik maken van dit traject, met name voor de abonnementshouders. Zij hebben een flinke investering gedaan om te kunnen reizen op dit tracé, maar hebben vaak niet van die investering kunnen genieten”, aldus voorzitter Arriën Kruyt van Rover in de brief aan directeur Anne Hettinga van Arriva. Rover vraagt Arriva daarom ruimhartig te zijn in de restitutie en een gebaar te maken naar vaste klanten.

Als gebaar aan abonnementhouders denkt Rover aan het vergoeden van de abonnementskosten van de maand januari of het aanbieden van een maand langer reizen. ,,Dit gebaar toont dat u het vele uitvallen van de trein ernstig opneemt en kan de opgelopen imagoschade enigszins goedmaken’’, schrijft Rover in de brief aan Arriva.

In een reactie zegt Arriva de suggestie van Rover 'sympathiek' te vinden, maar 'lastig uitvoerbaar'. ,,Het gros van de reizigers van de MerwedeLingelijn reist namelijk ook met de NS", aldus een woordvoerder van Arriva. Het spoorbedrijf adviseert abonnementhouders zich te beroepen op de 'Geld Terug bij Vertraging-regeling'. Afhankelijk van de opgelopen vertraging krijgen reizigers dan een deel van de ritprijs of het abonnement vergoed. Arriva geeft aan de afgelopen maanden coulant om te zijn gegaan met deze regeling sinds de invoering van de kwartiersdiensten op de lijn.

Sinds de invoering van de nieuwe dienstregeling op de MerwedeLingelijn in december hebben zo'n 200 reizigers gebruik gemaakt van deze geld terug regeling. Arriva heeft inmiddels 60 dagkaarten verstrekt aan gedupeerde reizigers en 50 reizigers hebben een percentage van hun abonnementsgeld teruggestort gekregen. 70 verzoeken moeten nog worden behandeld.

advertentie
advertentie