B&W dringt aan op structurele geluidscontroles

10 september 2012 om 00:00 Nieuws

H’VELD-G’DAM - ,,Tot nu toe is de lokale politiek redelijk passief geweest. Het wordt tijd dat daar verandering in komt.” Is getekend Arie de Bruin, de voorzitter van Stichting Aanpak Overlast Betuweroute. Zijn oproep krijgt gehoor. Wethouder Theo Boerman maakt bekend dat het college gisteren een brief heeft verstuurd naar ProRail waarin de spoorbeheerder dringend wordt verzocht structureel geluidsmetingen te laten uitvoeren langs de Betuweroute en om te onderzoeken of het mogelijk is de hoeveelheid klachten te verminderen. Ook de gemeenteraad pakt de strijdbijl op, maar weet nog niet precies hoe.

Door Erik de Bruin

Het Kompas maakte gisteren een politiek belrondje. Dat deed zij naar aanleiding van een recent interview met bovengenoemde stichting. De kritische brief die B&W aan ProRail schrijft, kwam als een verrassing. Wethouder Theo Boerman werd gebeld tot besluit van het belrondje. Actievoerder Leen Visser gaf tijdens het interview wel aan dat onlangs een gesprek is geweest met de wethouder en de Omgevingsdienst Zuid-Holland Zuid. ,,Ze onderschreven daarin de conclusie van Peutz (het onderzoeksbureau dat door de actiegroep is ingeschakeld om een second opinion uit te voeren, red.) dat een ruimere steekproef nodig is. Door een juridische procedure aan te spannen hopen wij namens onze achterban af te dwingen dat er permanente geluidscontroles worden verricht. Als daaruit blijkt dat de norm in het Tracébesluit wordt overschreden, is de minister verplicht maatregelen te nemen.” ,,Zoals een groene geluidswal”, haakt De Bruin in. ,,Maar als de goederentreinen achter onze huizen met een snelheid van vijftig kilometer voorbijkomen in plaats van negentig scheelt dat ook al vijf decibel. Drie decibel is een verdubbeling in geluid. Het heeft dus zeker effect. Feit is gewoon dat er wat aan te doen is, maar dat daar geen bereidheid toe is."

'Leefbaarheid'

Boerman beaamt dat hij op één lijn zit met de stichting: ,,De gemeente is op verzoek van de raad nauw betrokken geweest bij de geluidsmetingen die ProRail heeft laten verrichten door DGMR. Op basis daarvan trekken we de conclusie dat het rapport van DGMR aan alle wettelijke meet- en regelvoorschriften voldoet. De andere kant is wel dat je met een stuk leefbaarheid te maken hebt en dat de wettelijke geluidsnormen- en regels daar onvoldoende op aansluiten. We dringen er bij ProRail op aan dat meer structureel moet worden gemeten." De brief is afgelopen dinsdag de deur uitgedaan. De fracties zijn daarvan volgens de wethouder op de hoogte gesteld. Ofschoon het Hardinxveldse gemeentebestuur op deze wijze al actie onderneemt acht de gemeenteraad het wel wenselijk onderling in conclaaf te gaan. ,,De Ontmoeting leent zich daar prima voor. In oktober of november zal het op de agenda komen.” Van een debat zal volgens Kees Pille van de ChristenUnie geen sprake zijn: ,,Ik heb niet de indruk dat in de gemeenteraad verschil van mening bestaat. Het wordt steeds gekker. De geluidsbelasting wordt zwaarder, dat hoort iedereen. Met de gedachtegang van de bewoners die actie voeren, is mijn fractie het dan ook volkomen eens. Als het bij de rechter ligt vinden we wel dat je je daar als politiek niet mee moet bemoeien."

'Druk uitoefenen'

,,Wél kunnen we maximale invloed uitoefenen”, vervolgt Pille. ,,Bijvoorbeeld via het lobbycircuit." PvdA-raadslid Joop Kuipers wijst daar ook op: ,,We hebben hierover contact gehad met de Tweede Kamer-fractie." Met de acties van de stichting zegt hij het honderd procent eens te zijn: ,,Al zijn ze maar een klein stapje opgeschoten. Telkens als ze een stap vooruit zetten moeten ze er weer twee terug doen omdat er niet naar ze wordt geluisterd. Als raad kunnen we iets bereiken, maar dan wel samen met andere gemeenten. Ons voorstel is om een document op te stellen waarmee we langs alle gemeenten langs de Betuwelijn gaan." De motie waar Kuipers op doelt zal in elk geval binnen de eigen gemeente raadsbreed aangenomen moeten worden. Dat lijkt gezien de reacties van de verschillende fracties geen lastige opgave. ,,Er móet iets concreets uitkomen”, stelt Benhard van Houwelingen (T@B). ,,Het probleem wordt alleen maar groter. Om die reden zullen we druk moeten uitoefenen op het Rijk. De overheid moet naar de belevingswaarde kijken. De verwachting van de minister dat er stillere treinen komen, koop je niets voor. Dat is geen garantie." ,,Wat in ons vermogen ligt, moeten we doen. Het is een vervelende kwestie, vooral voor de bewoners", aldus Alida de Jong - Ambachtsheer van de VVD. Haar fractie heeft het aangekaart bij de liberalen die in Provinciale Staten en het parlement werkzaam zijn. Wim de Ruiter (CDA) wil eerst de spelregels leren kennen van deze ‘complexe materie’: ,,We moeten het ontdoen van politieke lading en realistisch kijken naar welke inspanningen de gemeente kan leveren om de overlast - die niet expliciet wordt gemeten, maar wel wordt ervaren - te reduceren." Jan de Vos (SGP) stuurt aan op een ‘politieke vuist’: ,,Maak duidelijk dat het menens is. Met al die rapporten kom je niet verder. Als gemeente kun je niet besluiten: Zet maar een geluidswal neer! Wel kun je gezamenlijk iets op touw zetten."

advertentie
advertentie