Afbeelding
Willem Arkeraats
Filosoferen met Willem

Columnist Willem over buitenzwembad De Duikelaar

10 augustus 2023 om 09:34 Column

Regelmatig denk ik met weemoed en melancholieke gedachten terug aan de tijden dat het buitenzwembad van De Duikelaar druk bezocht werd. Zelf heb ik in het buitenzwembad en de zonnewei vroeger ook de nodige uurtjes doorgebracht. Een plek waar de jeugd naar toe ging om lekker af te koelen met warm weer. Maar dat niet alleen, daar werden ook de eerste kussen gegeven, vriendschappen gesloten voor het leven en kilometers aan baantjes afgelegd. Het buitenzwembad moest helaas in 2012 de deuren sluiten door een besluit van de toenmalige gemeenteraad. Op Facebook in de groep ‘Oud Hardinxveld-Giessendam’ komen regelmatig oude foto’s of recente foto’s langs van het buitenzwembad. Tegenwoordig staat het onkruid metershoog en heeft het water een groene chemische kleur gekregen. Er schijnen zelfs goudvissen in te zwemmen, omdat iemand wellicht dacht dat het een mooi aquarium zou zijn. In 2022 werd er nog een update gegeven over een eventueel nieuw buitenzwembad. Helaas is er sindsdien niets meer over vernomen.

In 2020 is er nog een serieus behoefteonderzoek gedaan door Onderzoekcentrum Drechtsteden. Ik citeer uit dat behoefteonderzoek: ‘Bijna negen op de tien inwoners geeft aan behoefte te hebben aan een buitenbad in het dorp. Ruim acht op de tien inwoners gaat, als er een buitenbad wordt aangelegd, daar ook zwemmen. Van de doelgroep ouders met jonge kinderen geeft zelfs negen op de tien respondenten aan naar het buitenbad te gaan als dit wordt aangelegd.’ Het buitenzwembad heeft zelfs een plek gekregen in de Programmabegroting 2022-2025 van de gemeente. Daarnaast is er een intentieovereenkomst gesloten met de twee initiatiefnemers die een nieuw buitenzwembad willen realiseren. Al met al zijn er afgelopen jaren goede stappen gezet voor een nieuw buitenzwembad bij De Duikelaar. Ik snap alleen niet waarom het zolang moet duren. Het is belangrijk om een plek voor de jeugd te hebben, ook in Hardinxveld. Daarnaast zou je kunnen zeggen dat het ook toekomstgericht is met het vooruitzicht op steeds hetere zomers. Ik hoop niet dat het plan om nieuw leven in het buitenzwembad te blazen, in het water valt. Dat de gemeente nu niets aan onderhoud doet, staat in ieder geval als een paal boven water. En ik ben benieuwd of er nog plannen boven water komen.

Willem Arkeraats

Mail de redactie
Meld een correctie

advertentie
advertentie