De aktie die door een aantal plaatsgenoten tussen kerst en nieuwjaar was ingezet voor het Poolse dorp Dabrowica is een ongekend succes geworden.
De aktie die door een aantal plaatsgenoten tussen kerst en nieuwjaar was ingezet voor het Poolse dorp Dabrowica is een ongekend succes geworden. Historische Vereniging Hardinxveld-Giessendam
Uit Het Kompas

Hardinxveld-Giessendam pakt uit voor Polen

20 januari 2022 om 15:37 Historie

HARDINXVELD-GIESSENDAM De Historische Vereniging Hardinxveld-Giessendam zoekt maandelijks leuke berichtjes uit Het Kompas van zo’n dertig, veertig of vijftig jaar geleden. Ook vertellen ze er interessante weetjes bij. De ene keer is het een advertentie, de andere keer een opvallend nieuwsbericht. Dit artikel is uit Het Kompas van 6 januari 1982.

Aan het eind van 1981 was in Polen de politieke situatie was gespannen en op 13 december greep generaal Jaruzelski de macht. In het najaar van 1981 deed Lech Walesa een oproep aan het Westen voor humanitaire hulp. Allerlei organisaties besloten hulp te sturen, zoals kerken, scholen, vakbonden, etc. Polen was relatief dichtbij, in één dag doorrijden te bereiken. De inwoners van Hardinxveld-Giessendam liet zich niet onbetuigd. In december 1981 werd in het dorp een actie gehouden voor twee dorpen in Polen.

De aktie die door een aantal plaatsgenoten tussen kerst en nieuwjaar was ingezet voor het Poolse dorp Dabrowica is een ongekend succes geworden.

Dinsdagavond lag de opslagplaats van de firma Dankers aan de Troelstrastraat als volgepakt met zakken en nog eens zakken kleding en schoeisel. Het was zoveel dat een der medewerkers de zucht slaakte ‘de Hardinxvelders hebben geen kleren meer in de kast’. De huis-aan-huis kollekte heeft een bedrag van ruim 40.000 gulden opgeleverd. Een kollekte eerste kerstdag in de Herv. Kerken in Neder-Hardinxveld bracht fl.12.150,- bij elkaar en de Geref. Kerk in Boven-Hardinxveld schonk fl.1000,-.

1600 PAKKETTEN Een geweldig bedrag dus waar veel voedsel en andere eerste behoeften voor gekocht zijn. In totaal zijn er 1600 pakketten samengesteld met een inhoud van 16 stuks ieder. In de pakketten zaten behalve levensmiddelen ook zeep, tandpasta, verband en shampoo. Want ook daar is groot gebrek aan. Bijna alle artikelen zijn door een aantal winkeliers uit Hardinxveld tegen inkoopprijs geleverd. Er waren wel wat problemen want zo’n grote voorraad had men niet. Maar geen nood, ook buiten Hardinxveld zijn bedrijven en zo kon alles toch op tijd gehaald worden.

Door de grote hoeveelheid is het mogelijke geworden om behalve Dabrowica, waar de aktie voor bedoeld was, ook het in de nabijheid gelegen dorp Sôle van voedsel en kleding te voorzien.

Donderdagochtend zijn twee trailers, een van Boerman en een van Lock naar Bemmel in Gelderland gereden. Daar zijn de wagens verzegeld en konden de chauffeurs naar huis om aldaar het oudjaar te vieren. Zaterdagmorgen zijn zij om 10 uur vanuit Bemmel vertrokken in gezelschap van een zestal trailers die vanuit de Oost-Betuwe de reis naar Polen maakten. Onze chauffeurs, de heren Boer, Goudswaard en van Houwelingen werden uitgeleide gedaan door een twintigtal Hardinxvelders.

ARM DORP Waarom Dabrowica? Dat bleek al spoedig. Een van de initiatiefnemers, de heer E. Blancha liep al een tijdje rond met het idee iets voor Polen te doen. Het feit dat Blacha’s vader afkomstig is uit Dabrowica maakte de keus voor dat dorp eenvoudig. Volgens Blacha is Dabrowica een arm dorp. Het ligt in het oosten van Polen en er is weinig industrie en praktisch geen landbouw. Dat komt omdat de grond erg kalkrijk is en dat is voor landbouwgewassen niet zo ideaal. De enige industrie die er is is de kalkfabriek waar verscheidene inwoners hun karige boterham verdienen. Voor de rest is men aangewezen op omringende plaatsen, maar ook daar is het niet zo rooskleurig. Eugène Blancha heeft voor 5 jaar terug nog een bezoek gebracht aan het geboortedorp van zijn vader en de toestand van toen deed hem het ergste vrezen voor de toekomst van heden. Met een aantal vrienden heeft hij zijn ideeën besproken en heeft men een simpel plannetje opgesteld. Als spoedig ontpopte D. van Bruggen zich als de grote organisator en wat in eerste instantie als een klein plan was samengesteld, zo van, een vrachtwagentje is tenslotte uitgegroeid tot twee trailer. Maar eerst moesten nog alle formaliteiten geregeld worden. Gesprekken met het gemeentebestuur, gesprekken met de Poolse ambassade. Transportbedrijf Boerman die direct en spontaan een trailer en chauffeur beschikbaar stelde, later moest er een tweede bij komen en daar heeft de firma Lock voor gezorgd. De heer Dankers die zijn opslagruimte beschikbaar stelde en niet te vergeten de ruim honderd medewerkers die keihard gewerkt hebben tijdens de kollekte en het kleding ophalen, de voedselpakketten inpakken en nette vervoerbare pakken van de ontelbare kledingstukken maken. Als wij dan tenslotte naar de namen van het aktie komité vragen zeggen die dat dat niet zo belangrijk is want er hebben zoveel mensen meegedaan.

Maar wij willen ze toch graag even noemen. Weliswaar hebben zij gelijk als zijn zeggen dat er zoveel mensen hebben meegedaan, maar zij hebben toch de hele organisatie in handen gehad. Dik van Bruggen, Eugène Blacha, Arie Leenman, Klaas Leenman, Thijs Leenman, André de Bruin, Jan Dankers en Wim Vermeulen zijn er nog beduusd van. Want dit hadden zij nooit verwacht, zelfs niet durven hopen. Zij waren zeer gelukkig met de medewerking die zij van de gemeente en de Poolse ambassade hebben mogen ontvangen. Ook de hulp vanuit de kerken werd zeer gewaardeerd evenals de medewerking van alle vrijwilligers. Zij vonden het ook geweldig dat de collega’s van de chauffeurs allemaal een snipperdag hebben ingeleverd zodat deze geen financiële schade hebben. Zelfs de vervoerskosten zijn geregeld door de firma Boerman.

Alles is dus van een leien dakje gegaan en dat binnen 14 dagen.

De rit van de chauffeurs voert hen eerst naar Botoraj en vandaar gaan zij naar de dorpen Dabrowica en Sôle. Daar zullen ze hun spullen aan de kerkelijke autoriteiten overhandigen, die op hun beurt zorg zullen dragen dat alles wordt verdeeld. Als alles goed gaat zijn de chauffeurs omstreeks 10 januari terug in Nederland.

advertentie
advertentie