Walter Leendertse
Walter Leendertse Richard van Hoek
Column

Slee

10 maart 2022 om 09:29 Column

Na mijn vorige columns over politieke marketing werd ik gewezen op de campagne van de plaatselijke SGP. Die zou werkelijk fenomenaal zijn. De aanwas van verse, jeugdige kandidaat-raadsleden zou goed merkbaar zijn. De SGP introduceerde deze verkiezingen de SGP-slee.
Ik had met mijn naïeve gevoel voor traditionele romantiek een soort winterse, allegorische scène verwacht, midden in het winkelcentrum tussen de Zeeman en Kruidvat in. Met een robuuste eikenhouten arrenslee en daarin een warm ingepakt gezin met geruite dekens over de knieën. Met een vader die voorop de teugels stevig in de handen houdt en een moeder die warme chocomelk uit een fifties-thermoskan in emaillen mokken schenkt, zonder slagroom want enige soberheid is geboden. Achter op de slee wapperde een oranje SGP-vlag met gotische letters en het tafereel zou sfeervol gedecoreerd zijn met WGvanderHulstblaadjes en muziekpapier op hele noten.

Mijn droom werd ruw verstoord toen bleek dat het materialisme ook binnen de SGP voeten in de aarde had gekregen en dat het om een knaloranje snelle bolide ging. Slim, aangezien auto’s toch vaak de paradepaardjes van de doelgroep zijn -kijk alleen maar eens naar het aantal hoge-prijsklasse-verbondscontainers die zondags langs de Buitendams geparkeerd staan- en er in de bijbel enkel over de Mammon wordt gesproken, niet over auto’s. Kosten noch moeiten werden gespaard en het gerucht ging zelfs dat Theo Boerman een deel van zijn prépensioen zou hebben geïnvesteerd. Ouderen worden verleid met een stuk oranje cake, bedrijven met vrimibosnackjes, kinderen met een ritje in de betreffende oranje snelheidsduivel. Je kunt er wat van vinden, de broeders leveren in ieder geval geen half werk: als je het doet, doe het dan meteen goed. Want dat is óók SGP: Snacks Genereren Punten en Snelheid Geeft Partijwinst.

Ik denk dat menig andere partij met argusogen heeft gekeken naar de overtreffende reclamecampagne van de SGP. Sta je daar met je flyers terwijl er met geweldig gebrul iets oranjeachtigs voorbij komt flitsen. Alsof niet alleen de Filistijnen, maar ook alle rondom liggende volkeren over je heen denderen. Er is zelfs een prijsvraag met een verborgen boodschap: er kan een ballonvaart worden gewonnen. Dat kán alleen maar wijzen op de verkiezingsuitslag, iets met grote hoogte.

Walter Leendertse

advertentie
advertentie