
Verschillen
27 oktober 2022 om 09:27 ColumnAfgelopen weken attendeerden verschillende mensen mij op mogelijke onderwerpen voor mijn maandelijkse column. Eerlijk gezegd vind ik dat fantastisch. Niet dat ik zelf te weinig inspiratie heb, maar zo kom ik erachter wat er een beetje speelt. De onderwerpen liepen uiteen van de komende verandering m.b.t. afvalscheiding tot de wietcontainer op de weekmarkt afgelopen zaterdag. Veel mensen dragen een onderwerp aan waar ze ontevreden over zijn. Bij mijzelf roept dat altijd de vraag op of die onderwerpen er dan echt toe doen. Er zijn toch veel belangrijkere dingen te schrijven denk ik dan.
Maar gelukkig zijn er verschillen tussen mensen en denkt niet iedereen zoals ik. Bijvoorbeeld onze alom geëerde columnist Walter. Die met zijn alles vernietigende criticisme menig inwoner van Hardinxveld achter de oren doet krabben. Hij geeft een kritische noot over het volume van de Gondelvaartmuziek of weet een column te schrijven die vragen geeft over recyclen binnen Waardlanden. Naast Walter hebben we Columnist Jolanda die met haar activistische columns Hardinxveld wil veranderen. Met columns over het onttegelen van Hardinxveld en Growing Green Cities zijn de messen geslepen en kunnen wij eigenhandig de opwarming van de aarde tegengaan. Zijn die verschillen verkeerd? Ik denk het niet. Wellicht denkt u, daar komt tie weer met z’n filosofische gezwijmel. Maar eerlijk gezegd, mogen we denk ik blij zijn dat er verschillen zijn. Het zou eerder problematisch zijn als we allemaal hetzelfde zouden denken en doen. Het is denk ik wel goed om met dat verschil in denken en doen en laten respectvol om te gaan. Een Duits historicus zei eens; ‘Wilt u de verschillen vernietigen, pas dan op, dat u het leven niet doodt.’ Verschillen zijn er en verschillen zullen er altijd blijven. Toch zijn er ook een aantal zaken waar weinig tot geen verschillen in bestaan. Die komen vaak voort uit gezamenlijke waarden en normen. Je vindt die bijna in elke cultuur en ze verschillen weinig van elkaar. Blijkbaar is er ook zoiets als bewustzijn over goed en kwaad bijvoorbeeld. Al met al denk ik dat het goed is om elkaar vragen te blijven stellen of de verschillen terecht zijn. Waar de verschillen vandaan komen en hoe ermee om te gaan. En over de columnisten van Het Kompas; smaken verschillen…
Mocht u voor mij nog suggesties hebben voor het schrijven van een column. Deze mogen naar whgarkeraats@hotmail.com.
Willem Arkeraats

















