Afbeelding
Suzanne Heikoop

‘Het blijft een dagelijkse uitdaging’

6 november 2020 om 13:22 Corona

H’VELD-G’DAM Tijdens de lockdown in maart zijn de scholen ook gesloten geweest. Daarna gingen ze gedeeltelijk weer open om vervolgens weer helemaal hun deuren te openen. Hoe hebben scholen deze periode meegemaakt en hoe gaan ze ermee om? Het Kompas Hardinxveld-Giessendam sprak drie scholen uit het dorp. Vandaag deel 3.

,,We zijn eigenlijk van het ene op het andere moment overgegaan op online onderwijs”, vertelt Annemieke Wouters, directeur van Calvijn. ,,Wij zijn een laptop school, dus we konden vrij snel online materiaal verspreiden. De docenten werden erg creatief en verzonnen van alles. Het online leren was dus niet echt nieuw, maar het online lesgeven wel. Dat was voor iedereen even zoeken. Wij werkten digitaal met Teams en dat is even wennen, want zowel de docent als de leerlingen misten de interactie. En de nodige plagerijtjes zijn zeker wel voorbijgekomen, maar over het algemeen werkte het prima.”

De directeur legt uit dat later de school alleen open was voor de examenleerlingen. ,,Dat was in het begin ook nog erg zoeken met onder andere de 1,5 meter en zo min mogelijk bewegingen. Wij hebben toen goed oog gehouden voor de docenten. Je vraagt heel veel van ze. In juni werd het nog spannender, want toen mochten de scholen weer open. Wij hebben er toen voor gekozen dat 1/3 van de klas fysiek les volgde op school en 2/3 van de klas volgde de lessen digitaal. Ook toen vroegen we veel van de docenten. Om de bewegingen op school zo min mogelijk te houden, bleven de leerlingen in de klas zitten en de docenten wisselden van lokaal. Ook waren de lessen korter, zodat de leerlingen voor de lunch naar huis konden.” De middag werd gebruikt voor afname schoolexamens, het voorbereiden van online lessen en het nakijken van digitale opdrachten.

Na de zomervakantie heeft het Calvijn gekozen om weer zoveel mogelijk naar ‘normaal’ te gaan met de 1,5 meter inachtneming tussen leerling en medewerkers. ,,Wat we hebben ingevoerd zijn twee bellen. Na 40 minuten les gaat de eerste en wisselen de docenten van lokaal en na 45 minuten gaat de bel voor de leerlingen. Zo stroomt het allemaal goed door.” Voor de herfstvakantie gold er op het Calvijn het dringende advies om een mondkapje te dragen. ,,Dat hebben we na de herfstvakantie omgezet in een dwingend advies. En we zien nu dat heel veel leerlingen zich er ook echt aan houden. Soms zie je een leerling die een mondkapje is vergeten, echt schrikken en snel op zoek gaan naar een mondkapje. Wij proberen de leerlingen duidelijk te maken dat ze deze moeten dragen.”

Directeur Wouters geeft aan dat de school voorbereid is op allemaal mogelijk scenario’s die de komende tijd zouden kunnen gebeuren. ,,We zijn goed voorbereid. We hebben laatst zelfs twee testdagen gedaan. Alle leerlingen hebben toen thuis gewerkt en de alle docenten moesten toen via Teams digitaal lesgeven. Ook de docenten die er nog niet zo in bedreven waren. Dat is goed verlopen. Wij hebben er veel van geleerd. Ik ben echt enorm trots op de docenten en het team. We hebben het samen toch mooi voor elkaar gekregen. Deze tijd is toch spannend en het blijft een dagelijkse uitdaging. Maar wat heel veel vertrouwen geeft is dat we de communicatie met de leerlingen, ouders en docenten goed blijft.” Wouters laat weten dat ze zelf een voorstander is om de school zo lang mogelijk open te houden. ,,Dat is voor de leerlingen echt heel belangrijk. Zij hebben het nodig. Maar het blijft toch wel spannend.”

[Annemieke Wouters, directeur Calvijn

advertentie
advertentie